Hvem skal være med å hjelpe deg? Jo, se innom et bibliotek nær deg♎
![]() |
©Aschehoug2025 |
Den 24. oktober markeres FN-dagen i alle landets skoler i Norge. Hvorfor gjør vi dette? For å verne om folkeretten og vise at alle har betydning og et ansvar.
Erasmus+ - Bøker uten grenser
Bidra til konkret livsmestring ved å bygge stolthet ved å være flerspråklig og -kulturell. Parallellsp
råklig materiale er godt egnet til både voksenopplæringer og i skoleverket (videregående og ungdomsskoler).
råklig materiale er godt egnet til både voksenopplæringer og i skoleverket (videregående og ungdomsskoler).
Noen ganger 3 og flere språk om gangen - avhengig av språk og bakgrunn i gruppene.
Dele norske erfaringer utenfor grensene om inkludering og integrering
Hvordan skape gode samfunnsborgere? Det er et felles mål for alle som jobber med tematikken i ulike nivåer. Dette har vært belyst i ulike settinger gjennom mange år, se også prosjektet til Noor Jdid tilbake i 2015. Active citizenship er smart å legge til rette for.
For å skape lesende barn, må vi også ha med de voksne
Prosjektet har gjort det mulig å utvikle nye bøker som er skrevet parallelt på feks ukrainsk og norsk, dari og norsk - helt ny “Ingen planer om å bli” / Iryna Shuvalova (nor-ukr, utgis 07.11.). Metoden kalles verkstedmodellen ved samtidig skriving/diktning på (minst) 2 språk.
Les for livet - eksempler fra Trøndelag
Musikk og tekst i samspill og formidling - kobling til prosjektet “Demensvennlige bibliotek”.
Relevant i lys av at vi får flere eldre innvandrere samtidig som antall mennesker i Norge med en demenstilstand øker.
Fakta
Erasmus-prosjekt: "Cooperation partnerships in adult education"
Håndbok/veileder “Bøker for alle : hvordan utvikle, bruke og dele universelt utformet litteratur”. Utgitt på polsk, tysk, norsk og ukrainsk
Målgruppe: minoriteter og lesevansker, og ikke-lesere i Polen, Tyskland, Norge og Ukraina
Mål: deltakelse i samfunnet og robusthet (jf livsmestring)
“Shared reading” kan være en metodikk, opplæring av andre fagpersoner i landene
Praksis og empiri: Utprøvd ved videregående skoler, voksenopplæring og folkebibliotek i Trøndelag
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar