Litteraturen kan lånes i Mangfolds og migrasjonsbiblioteket
Paulsen, Veronika, Kristin Thorshaug og Berit Berg. (2014). Møter mellom innvandrere og barnevernet : kunnskapsstatus. NTNU Samfunnsforskning. Denne kunnskapsstatusen er en del av prosjektet Myter eller realiteter? Møter mellom innvandrere og barnevernet gjennomført på oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet i perioden 2013-2016. Litteraturen som presenteres er basert på brede søk i ulike databaser. I tillegg har forfatterne inkludert erfaringsbasert materiale som formidler «god praksis» og «gode prosesser». Kan lastes ned fra: https://samforsk.no/Sider/Publikasjoner/M%C3%B8ter-mellom-innvandrere-og-barnevernet.aspx
Kaya, Mehmed S. og Halvor Fauske, red. (2014): Innvandrere på utsiden av samfunnet. Abstrakt forlag. Temaene som tas opp til drøfting er flyktningers tilpasning og integrering, transnasjonale ekteskap, kvinners yrkesdeltakelse og innvandrernes alderdom. To av kapitlene handler spesifikt om metoder som kan bidra til bedre inkludering av innvandrere. Det ene handler om hvordan æresrelatert vold kan motvirkes gjennom å bruke dialog som metode, det andre kapitlet tar for seg det som kalles treveis integrering.
Båtnes, Per Inge og Sissel Egden, red. (2012): Flerkulturell forståelse i praksis. Oslo, Gyldendal Flere i offentlig virksomhet har et yrkesaktivt forhold til den flerkulturelle virkeligheten. Derfor er det viktig å forstå flere kulturer enn ens egen, samtidig som man må forstå hvordan man kan leve med kulturelt mangfold. Les mer om boken her.
Bergset, Kari (2011): Systematisk familieterapi og interkulturell kompetanse (s.180-195). I Fokus på familien nr. 3. Dette er et temanummer av tidsskriftet. Les mer om innholdet her.
Westrheim, Kariane og Astrid Tolo, red. (2014): Kompetanse for mangfold : om skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge. Det flerkulturelle i et kritisk perspektiv (Westrheim), Hva skjer når vi ser farge innen utdanning? : mulighetene ved å teoretisere rase i skolen i et "fargeblindt" Norge (Yael Harlap og Hanne Riese). Les mer om boken her.
Båtnes, Per Inge og Sissel Egden, red. (2012): Flerkulturell forståelse i praksis. Oslo, Gyldendal Flere i offentlig virksomhet har et yrkesaktivt forhold til den flerkulturelle virkeligheten. Derfor er det viktig å forstå flere kulturer enn ens egen, samtidig som man må forstå hvordan man kan leve med kulturelt mangfold. Les mer om boken her.
Bergset, Kari (2011): Systematisk familieterapi og interkulturell kompetanse (s.180-195). I Fokus på familien nr. 3. Dette er et temanummer av tidsskriftet. Les mer om innholdet her.
Fife, Agnes (2011): Har jeg forstått riktig?: kulturforskjeller i hverdagslivet. Beskriver kulturelle mønstre som kan prege hvordan folkegrupper tenker og oppfører seg Forfatteren har tverrkulturell kommunikasjon som fagområde, og har siden 80-tallet arbeidet med nordmenns møte med globaliseringsprosessene og måte vi kan bidra til å skape felles forståelse.
Holte, Pål Ousland (2011): Flerkultur og parallellkultur. I Stat og styring nr. 4. Om behov for interkulturell kompetanse for å forstå «den andre».
Piller, Ingrid (2011): Intercultural communication : a critical introduction. Edinburgh university press. Ved å kombinere analytiske og sosiolingvistiske perspektiver, gir forfatteren introduksjon til feltet interkulturell kommunikasjon. Les mer om boken her.
Gressgård, Randi (2010): Multicultural dialogue: dilemmas, paradoxes, conflicts. Berghan, New York
Phil, Joron (2010): Etnisk mangfold i skole: det sakkyndige blikket. Universitetsforlaget, Oslo.
Bøhn, Harald og Mange Dypedal (2009): Veien til interkulturell kompetanse. Fagbokforlaget,
Bergen. Eide, Ketil (2009): Over profesjonelle barrierer : et minoritetsperspektiv i psykososialt arbeid med barn og unge. Gyldendal akademisk, Oslo
Djuliman, E. Og Hjort, L. (2007): Bygg broer, ikke murer : 97 øvelser i flerkulturell menneskerettigheter, flerkulturell forståelse og konflikthåndtering. Humanist forlag, Oslo
Johnsen, Hans Chr. Garmann (2005): Fra forvaltning til dialog : strategi for bedre tjenestekvalitet i offentlige virksomheter gjennom brukermedvirkning og dialog
Gressgård, Randi (2010): Multicultural dialogue: dilemmas, paradoxes, conflicts. Berghan, New York
Phil, Joron (2010): Etnisk mangfold i skole: det sakkyndige blikket. Universitetsforlaget, Oslo.
Bøhn, Harald og Mange Dypedal (2009): Veien til interkulturell kompetanse. Fagbokforlaget,
Bergen. Eide, Ketil (2009): Over profesjonelle barrierer : et minoritetsperspektiv i psykososialt arbeid med barn og unge. Gyldendal akademisk, Oslo
Djuliman, E. Og Hjort, L. (2007): Bygg broer, ikke murer : 97 øvelser i flerkulturell menneskerettigheter, flerkulturell forståelse og konflikthåndtering. Humanist forlag, Oslo
Johnsen, Hans Chr. Garmann (2005): Fra forvaltning til dialog : strategi for bedre tjenestekvalitet i offentlige virksomheter gjennom brukermedvirkning og dialog
Offentlige publikasjoner
- NOU 2010:10: Mangfold og mestring : flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet
- Meld. St. 30 (2015–2016): Fra mottak til arbeidsliv – en effektiv integreringspolitikk
Nyttige lenker
- Høgskolen i Oslo. Emneplan i flerkulturell fagkompetanse
- Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO). Kompetanseheving
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar