I denne oversikten finner du bibliotekets forslag til lesing for fagpersoner som arbeider med barn som er i en integreringsprosess. (Listen er oppdatert per 2016).
Aalandslid, Vebjørn & Enes, Anette Walstad (2012): Enslige mindreårige flyktninger i arbeid og utdanning. SSB-rapport 2012/13. Oslo
Kan lastes ned fra:http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/rapp_201213/rapp_201213.pdf
Archambaoult, Josée & Berg, Berit (2010): Flyktningbarn som aktører i integreringsprosessen. s.210-225, I: Barn som samfunnsborgere – til barnets beste, Anne Trine Kjørholt (red.)
Alhassan, Abdul-Razak Kuyini (2011): Unaccompanied minor asylum seekers in Norway, Düsseldorf: LAP-Lambert. Using the Norwegian model of adapted education, the study investigates the barriers and challenges the UMAS encountered during their stay in the RRC. Special attention was paid to their struggle to survive in Norway, learn Norwegian language and culture, their efforts to associate with Norwegian youth especially within the school arena and in the community, and their desire to leave the RRC to join the conventional Norwegian society.
Allertsen, Linda M. & Kalve, Trygve & Aalandslid, Vebjørn (2007). Enslige mindreårige asylsøkere i barnevernet. Oslo: Statistisk sentralbyrå. Tre av ti enslige mindreårige får hjelp. Hvor mange av dem som har kommet til Norge som enslige mindreårige asylsøkere, får hjelp fra barnevernet, og hvilke typer barnevernstiltak får de? For første gang har vi en analyse som forteller noe om denne gruppen barn og unge. Det er store fylkesvise forskjeller i andelen som får hjelp av barnevernet. Selv om barnevernet har ansvar for nyankomne enslige mindreårige asylsøkere, er det ikke slik at alle får barnevernstiltak etter bosetting i kommune. Kan lastes ned fra:http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/rapp_200741/rapp_200741.pdf
Bjerkan, Kristin Ystmark (2009). Integrering av flyktningbarn : norske kommuners bruk av særtiltak. Nova-notat 9/2009. Kan lastes ned fra: http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/NOVA/Publikasjonar/Notat/2009/Integrering-av-flyktningbarn
Bråten, Beret, Nina Drange, Hedda Haakestad og Kjetil Telle (2014). Gratis kjernetid i barnehager : sluttrapport. Fafo-rapport 2014:44. Kan lastes ned fra: http://www.fafo.no/index.php/nb/zoo-publikasjoner/fafo-rapporter/item/gratis-kjernetid-i-barnehager
Deloitte & Forandringsfabrikken (2014): Evaluering av omsorgsreformen for enslige mindreårige asylssøkere. Oslo : Deloitte : Barne, ungdoms- og familiedirektoratet
Kan lastes ned fra: https://www.bufdir.no/bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00002724
ECON (2007): Bo- og omsorgstiltak for enslige mindreårige i kommunene : utgiftskartlegging og vurdering av kvalitet. Oslo : Econ : Barne- og likestillingsdepartementet
Kan lastes ned fra: http://evaluering.nb.no/eval-utlevering/innhold/URN:NBN:no-nb_overfortdokument_3614_Eval_0/pdf
Eide, Ketil (red.) (2012): Barn på flukt, psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger. Oslo : Gyldendal. Oversikt over nødvendig kompetanse støtteapparatet trenger i arbeidet med barn som kommer alene til landet.
Eide, Ketil & Broch, Tuva (2010): Enslige mindreårige flyktninger: kunnskapsstatus og forskningsmessige utfordringer. Oslo: Regionsenter for barn og unges psykiske helse. Rapport fra forprosjekt initiert av Barne- og likestillingsdepartementet. Har litteraturliste med egen oversikt over masteroppgaver 2000-2009. Kan lastes ned fra: http://www.r-bup.no/cms/cmsmm.nsf/lupgraphics/Ketil%20Eide%20og%20Tuva%20Broch_KOMPLETT.pdf/$file/Ketil%20Eide%20og%20Tuva%20Broch_KOMPLETT.pdf
Ericsson, Kjersti (2009). Samfunnets stebarn, Oslo: Universitetsforlaget, 2009
Boken handler om hvordan barn uten forsørgere behandles av det offentlige og av private organisasjoner. Den består av åtte frittstående deler som forteller om barn som "politiske prosjekter" og "barnevernsnomader".
Førde, Siv (2014): Tapt barndom, eller -? : barns navigering fra krenkelser og traumer mot psykisk styrke. Bergen : Fagbokforlaget.
Gamst, Kari Trøften (2011): Profesjonelle barnesamtaler: å ta barn på alvor. Oslo, Universitetsforlaget. Boka tar for seg barns rett til å bli hørt, og presenterer Den Dialogiske Samtalemetoden (DCM) som et verktøy for å gjennomføre profesjonelle samtaler med barn.
Les mer om boken her.
Gjertsen, Per-Åge (2013): Enslige mindreårige flyktninger. I: De usynlige barna. Fagbokforlaget.
Haugen, John Åge og Tone Dyrhaug (2014): Enslige mindreårige flykninger i barnevernet 2011. SSB-rapport 2014/7. Kan lastes ned fra: http://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/_attachment/163066?_ts=14425070930
Hjermann, Reidar & Haanes, Knut (2009): Barn. Oslo : Universitetsforlaget
Omhandler barnekonvensjonen, barnevern og fremmedkultur. ”Boken gir unike perspektiver på barn og unges oppvekstvilkår. Sentrale forskere, kunnskapsformidlere og andre utvalgte stemmer er med på laget”
Hofman, Sanne (2010): Hensyn til kultur – til barnets beste?: en analyse av 17 barnevernssaker om omsorgsovertakelse og plassering av minoritetsbarn. Oslo : Universitetet i Oslo.
Kan lastes ned fra: http://www.jus.uio.no/ior/forskning/omrader/kvinnerett/publikasjoner/skriftserien/dokumenter/84-sanne-hofman.pdf
Oppedal, Brit & Jensen, Laila & Seglem & Karoline Brobakke & Haukeland, Yngvild (2011): Etter bosettingen: psykisk helse, mestring og sosial integrasjon blant ungdom som kom til Norge som enslige mindreårige asylsøkere. Oslo : Folkehelseinstituttet
Kan lastes ned fra:http://www.fhi.no/dokumenter/11ed2b2ba2.pdf
Ottosen, Mai Heide & Anika Liversage & Olsen, Rikke Fuglsang (2014): Skilsmissebørn med etnisk minoritetsbaggrund. Kan lastes ned fra: http://www.sfi.dk/resultater-4726.aspx?Action=1&NewsId=4441&PID=9422
Paulsen, Veronika, Thorshaug, Kristin, Berg, Berit. (2014). Møter mellom innvandrere og barnevernet : Kunnskapsstatus. Trondheim: Mangfold og inkludering, NTNU samfunnsforskning
Kan lastes ned fra: http://samforsk.no/Publikasjoner/Kunnskapsstatus%20barnevern%20og%20innvandring.pdf
Stretmo, Live (2014): Governing the unaccompanied child : media, policy and practice. Universitetet i Gøteborg. Kan lastes ned fra: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/36106/3/gupea_2077_36106_3.pdf
Svensen, Stina, Kristin Thorshaug & Berit Berg (2010): Boløsninger for enslige mindreårige flyktninger: erfaringer fra to bykommuner. NTNU Samfunnsforskning.
Kan lastes ned fra: http://biblioteket.husbanken.no/arkiv/dok/3650/Bolosninger_enslmindrflyktninger.pdf
Ruud, Anne Kirsti (2011): Hvorfor spurte ingen meg? : kommunikasjon med barn og unge i utfordrende livssituasjoner. Oslo, Gyldendal akademisk. Beskriver samtalesituasjoner med barn i vanskelige situasjoner i livet, når barnet begynner i barnehagen eller på skolen, utsettes for mobbing, innlegges i sykehus, har mistet et nært familiemedlem eller må flytte til et fosterhjem eller en barnevernsinstitusjon. Det fremheves tre sentrale prinsipper som kan tjene som en rettesnor for samtalene: å bidra til å skape mening for barnet i situasjonen, la det beholde sin verdighet i samtaler med voksne, og gi barnet anerkjennelse for hvordan det presenterer seg selv og sin historie. De mange eksemplene fra samtalesituasjoner med barn og unge gjør kunnskapen praktisk og lett tilgjengelig. Les mer om boken her.
Thorshaug, Kristin, Stina Svendsen og Berit Berg (2010): Barnevern i et minoritetsperspektiv: evaluering av videreutdanningstilbud tilknyttet flerkulturelt barnevern. NTNU Samfunnsforskning, Trondheim. Målet med dette prosjektet har vært å evaluere videreutdanningen "barnevern i et minoritetsperspektiv" som er et samarbeidsprosjekt mellom flere høgskolerHovedmålsetningen med videreutdanningen er at deltakerne skal opparbeide kunnskap om hva et kultursensitivt barnevern innebærer, samt øke egne ferdigheter i arbeidet med barn, unge og familier med minoritetsbakgrunn.
Tvanggsekteskap og æresrelatert vold : en veileder til barneverntjenesten. Bufdir, 2012. Kan lastes ned fra: https://www.bufdir.no/bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00001738
Sandvik, Margaret (2009): Lær meg norsk før skolestart! : språkstimulering og kartlegging i den flerkulturelle barnehagen. Cappelen Damm, Oslo
Stier, Jonas& Margareta Sandström Kjellin (2009): Interkulturellt samspel i skolan. Studentlitteratur, Lund
Straume, Ingerid S. (2011): Danning i en flerkulturell lærerutdanning. I Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 1. S. 515. Artikkel om danningsprosesser i en flerkulturell skole og minoritetselevers inkludering i majoritetskultur. Danning er et klassisk tema for den akademiske pedagogikken og et tradisjonelt læringsmål for de pedagogiske profesjonene. Tilgjengelig i Idunn.no (abonnement)
Vevstad, Vigdis & Trygve G. Nordby (2012). Vergehåndboka : for verger og representanter for enslige mindreårige asylsøkere. Norsk folkehjelp, Oslo. Kan lastes ned fra: https://issuu.com/folkehjelp/docs/vergehandbok
Vitus, Kathrine & Nielsen, Signe Smith (2011): Asylbørn i Danmark : En barndom i undtagelsestilstand. København : Hans Reitzels forlag
"De er mere nervøse, har oftere hovedpine og mavepine, har oftere svært ved at falde i søvn og er generelt mere ulykkelige end danske børn. Børn på de danske asylcentre trives ikke og har ingen kendt fremtid – de lever i en slags undtagelsestilstand"
Vaage, Aina Basilier (2011): Psykisk helse hos asylbarn (ikke returnerbare eller venter på utsending). Migrahel, Trondheim. Foredag fra konferansen: Migrasjon og helse, med fokus på barn/unge og familier 26.-27. mai 2011.
Wiggen, Kjersti (2014): Enslige mindreårige flyktninger, 2011 : arbeid, utdanning og inntekt. SSB-rapport 2014/9. Oslo. Kan lastes ned fra: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/_attachment/167465?_ts=144b604d570
Kan lastes ned fra: http://www.capmh.com/content/8/1/29
Rugkåsa, Marianne, Eide, Ketil, Ylvisaker, Signe. (2015). Kulturalisering og symbolsk mening i barnevernsarbeid. S. 82-95. I: Tidsskrift for velferdsforskning (trykt utg.). Bergen : Fagbokforl. 18(2015)2
Aadnanes, Margrete & Lutine de Wal Pastoor (2013): Blir enslige mindreårige flyktninger diskriminert?: en drøfting av deres rettigheter til omsorg etter bosetting. I: Tidsskriftet norges barnevern 01/2013, S. 42-50.
Bauge, Marte (2014): Diskrimineringsvernet for enslige mindreårige asylsøkere - et reelt lavterskeltilbud?. I: Kritisk Juss nr 2-3 (40), S. 105-112
Myhrer, Hilde & Elin Stenerud (2011): Enslige mindreårige flyktninger i kommunene: faglig perspektiv på bosettingsarbeidet. I: Tidsskriftet norges barnevern 02/2011, s. 82-91.
Münchow, Otto von (2011): Innvandrerfamilier glipper for barnevernet. I: Fontene 4, S. 14-15
Intervju med Marit Skivenes Gulbrandsen, Liv Mette (2011): Barnevernets omsorgssentre for enslige, mindreårige asylsøkere: en arene for konstituering og formidling av norskhet. I: Sosiologi i dag nr. 3/4(41).
Dekeyser, Linda (2011): Self-reported mental health in 12-year-old second-generation immigrant children in Sweden. I: Nordic journal of psychiatry nr. 6(65) S. 389-395
Kan lastes ned fra: https://www.duo.uio.no/handle/10852/42001
Kan lastes ned fra: https://www.bufdir.no/bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00002724
ECON (2007): Bo- og omsorgstiltak for enslige mindreårige i kommunene : utgiftskartlegging og vurdering av kvalitet. Oslo : Econ : Barne- og likestillingsdepartementet
Kan lastes ned fra: http://evaluering.nb.no/eval-utlevering/innhold/URN:NBN:no-nb_overfortdokument_3614_Eval_0/pdf
Eide, Ketil (red.) (2012): Barn på flukt, psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger. Oslo : Gyldendal. Oversikt over nødvendig kompetanse støtteapparatet trenger i arbeidet med barn som kommer alene til landet.
Eide, Ketil & Broch, Tuva (2010): Enslige mindreårige flyktninger: kunnskapsstatus og forskningsmessige utfordringer. Oslo: Regionsenter for barn og unges psykiske helse. Rapport fra forprosjekt initiert av Barne- og likestillingsdepartementet. Har litteraturliste med egen oversikt over masteroppgaver 2000-2009. Kan lastes ned fra: http://www.r-bup.no/cms/cmsmm.nsf/lupgraphics/Ketil%20Eide%20og%20Tuva%20Broch_KOMPLETT.pdf/$file/Ketil%20Eide%20og%20Tuva%20Broch_KOMPLETT.pdf
Ericsson, Kjersti (2009). Samfunnets stebarn, Oslo: Universitetsforlaget, 2009
Boken handler om hvordan barn uten forsørgere behandles av det offentlige og av private organisasjoner. Den består av åtte frittstående deler som forteller om barn som "politiske prosjekter" og "barnevernsnomader".
Førde, Siv (2014): Tapt barndom, eller -? : barns navigering fra krenkelser og traumer mot psykisk styrke. Bergen : Fagbokforlaget.
Gamst, Kari Trøften (2011): Profesjonelle barnesamtaler: å ta barn på alvor. Oslo, Universitetsforlaget. Boka tar for seg barns rett til å bli hørt, og presenterer Den Dialogiske Samtalemetoden (DCM) som et verktøy for å gjennomføre profesjonelle samtaler med barn.
Les mer om boken her.
Gjertsen, Per-Åge (2013): Enslige mindreårige flyktninger. I: De usynlige barna. Fagbokforlaget.
Haugen, John Åge og Tone Dyrhaug (2014): Enslige mindreårige flykninger i barnevernet 2011. SSB-rapport 2014/7. Kan lastes ned fra: http://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/_attachment/163066?_ts=14425070930
Hjermann, Reidar & Haanes, Knut (2009): Barn. Oslo : Universitetsforlaget
Omhandler barnekonvensjonen, barnevern og fremmedkultur. ”Boken gir unike perspektiver på barn og unges oppvekstvilkår. Sentrale forskere, kunnskapsformidlere og andre utvalgte stemmer er med på laget”
Hofman, Sanne (2010): Hensyn til kultur – til barnets beste?: en analyse av 17 barnevernssaker om omsorgsovertakelse og plassering av minoritetsbarn. Oslo : Universitetet i Oslo.
Kan lastes ned fra: http://www.jus.uio.no/ior/forskning/omrader/kvinnerett/publikasjoner/skriftserien/dokumenter/84-sanne-hofman.pdf
Oppedal, Brit & Jensen, Laila & Seglem & Karoline Brobakke & Haukeland, Yngvild (2011): Etter bosettingen: psykisk helse, mestring og sosial integrasjon blant ungdom som kom til Norge som enslige mindreårige asylsøkere. Oslo : Folkehelseinstituttet
Kan lastes ned fra:http://www.fhi.no/dokumenter/11ed2b2ba2.pdf
Ottosen, Mai Heide & Anika Liversage & Olsen, Rikke Fuglsang (2014): Skilsmissebørn med etnisk minoritetsbaggrund. Kan lastes ned fra: http://www.sfi.dk/resultater-4726.aspx?Action=1&NewsId=4441&PID=9422
Paulsen, Veronika, Thorshaug, Kristin, Berg, Berit. (2014). Møter mellom innvandrere og barnevernet : Kunnskapsstatus. Trondheim: Mangfold og inkludering, NTNU samfunnsforskning
Kan lastes ned fra: http://samforsk.no/Publikasjoner/Kunnskapsstatus%20barnevern%20og%20innvandring.pdf
Stretmo, Live (2014): Governing the unaccompanied child : media, policy and practice. Universitetet i Gøteborg. Kan lastes ned fra: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/36106/3/gupea_2077_36106_3.pdf
Svensen, Stina, Kristin Thorshaug & Berit Berg (2010): Boløsninger for enslige mindreårige flyktninger: erfaringer fra to bykommuner. NTNU Samfunnsforskning.
Kan lastes ned fra: http://biblioteket.husbanken.no/arkiv/dok/3650/Bolosninger_enslmindrflyktninger.pdf
Ruud, Anne Kirsti (2011): Hvorfor spurte ingen meg? : kommunikasjon med barn og unge i utfordrende livssituasjoner. Oslo, Gyldendal akademisk. Beskriver samtalesituasjoner med barn i vanskelige situasjoner i livet, når barnet begynner i barnehagen eller på skolen, utsettes for mobbing, innlegges i sykehus, har mistet et nært familiemedlem eller må flytte til et fosterhjem eller en barnevernsinstitusjon. Det fremheves tre sentrale prinsipper som kan tjene som en rettesnor for samtalene: å bidra til å skape mening for barnet i situasjonen, la det beholde sin verdighet i samtaler med voksne, og gi barnet anerkjennelse for hvordan det presenterer seg selv og sin historie. De mange eksemplene fra samtalesituasjoner med barn og unge gjør kunnskapen praktisk og lett tilgjengelig. Les mer om boken her.
Thorshaug, Kristin, Stina Svendsen og Berit Berg (2010): Barnevern i et minoritetsperspektiv: evaluering av videreutdanningstilbud tilknyttet flerkulturelt barnevern. NTNU Samfunnsforskning, Trondheim. Målet med dette prosjektet har vært å evaluere videreutdanningen "barnevern i et minoritetsperspektiv" som er et samarbeidsprosjekt mellom flere høgskolerHovedmålsetningen med videreutdanningen er at deltakerne skal opparbeide kunnskap om hva et kultursensitivt barnevern innebærer, samt øke egne ferdigheter i arbeidet med barn, unge og familier med minoritetsbakgrunn.
Tvanggsekteskap og æresrelatert vold : en veileder til barneverntjenesten. Bufdir, 2012. Kan lastes ned fra: https://www.bufdir.no/bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00001738
Sandvik, Margaret (2009): Lær meg norsk før skolestart! : språkstimulering og kartlegging i den flerkulturelle barnehagen. Cappelen Damm, Oslo
Stier, Jonas& Margareta Sandström Kjellin (2009): Interkulturellt samspel i skolan. Studentlitteratur, Lund
Straume, Ingerid S. (2011): Danning i en flerkulturell lærerutdanning. I Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 1. S. 515. Artikkel om danningsprosesser i en flerkulturell skole og minoritetselevers inkludering i majoritetskultur. Danning er et klassisk tema for den akademiske pedagogikken og et tradisjonelt læringsmål for de pedagogiske profesjonene. Tilgjengelig i Idunn.no (abonnement)
Vevstad, Vigdis & Trygve G. Nordby (2012). Vergehåndboka : for verger og representanter for enslige mindreårige asylsøkere. Norsk folkehjelp, Oslo. Kan lastes ned fra: https://issuu.com/folkehjelp/docs/vergehandbok
Vitus, Kathrine & Nielsen, Signe Smith (2011): Asylbørn i Danmark : En barndom i undtagelsestilstand. København : Hans Reitzels forlag
"De er mere nervøse, har oftere hovedpine og mavepine, har oftere svært ved at falde i søvn og er generelt mere ulykkelige end danske børn. Børn på de danske asylcentre trives ikke og har ingen kendt fremtid – de lever i en slags undtagelsestilstand"
Vaage, Aina Basilier (2011): Psykisk helse hos asylbarn (ikke returnerbare eller venter på utsending). Migrahel, Trondheim. Foredag fra konferansen: Migrasjon og helse, med fokus på barn/unge og familier 26.-27. mai 2011.
Wiggen, Kjersti (2014): Enslige mindreårige flyktninger, 2011 : arbeid, utdanning og inntekt. SSB-rapport 2014/9. Oslo. Kan lastes ned fra: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/_attachment/167465?_ts=144b604d570
Artikler:
Jensen et al. (2014). Development of mental health problems - a follow-up study of unaccompanied refugee minors. I: Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health 2014 8:29Kan lastes ned fra: http://www.capmh.com/content/8/1/29
Rugkåsa, Marianne, Eide, Ketil, Ylvisaker, Signe. (2015). Kulturalisering og symbolsk mening i barnevernsarbeid. S. 82-95. I: Tidsskrift for velferdsforskning (trykt utg.). Bergen : Fagbokforl. 18(2015)2
Aadnanes, Margrete & Lutine de Wal Pastoor (2013): Blir enslige mindreårige flyktninger diskriminert?: en drøfting av deres rettigheter til omsorg etter bosetting. I: Tidsskriftet norges barnevern 01/2013, S. 42-50.
Bauge, Marte (2014): Diskrimineringsvernet for enslige mindreårige asylsøkere - et reelt lavterskeltilbud?. I: Kritisk Juss nr 2-3 (40), S. 105-112
Myhrer, Hilde & Elin Stenerud (2011): Enslige mindreårige flyktninger i kommunene: faglig perspektiv på bosettingsarbeidet. I: Tidsskriftet norges barnevern 02/2011, s. 82-91.
Münchow, Otto von (2011): Innvandrerfamilier glipper for barnevernet. I: Fontene 4, S. 14-15
Intervju med Marit Skivenes Gulbrandsen, Liv Mette (2011): Barnevernets omsorgssentre for enslige, mindreårige asylsøkere: en arene for konstituering og formidling av norskhet. I: Sosiologi i dag nr. 3/4(41).
Dekeyser, Linda (2011): Self-reported mental health in 12-year-old second-generation immigrant children in Sweden. I: Nordic journal of psychiatry nr. 6(65) S. 389-395
Masteroppgaver
Bøe, K. & Chatwal, D.K. (2014): På sporet av en annerledes barndom : en studie av enslige mindreårige asylsøkeres oppvekstsvilkår. Del av prosjektet til NKTVS, veileder Tine K. JensenKan lastes ned fra: https://www.duo.uio.no/handle/10852/42001
Offentlige publikasjoner
- NOU 2012:1. Til barnas beste - ny lovgivning for barnehagene
- Meld. St. 27 (2011–2012). Barn på flukt
- St.meld. nr.49 (2003-2004) Mangfold gjennom inkludering og deltagelse: ansvar og frihet
Nyttige nettsteder
- Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS). Vold i nære relasjoner og psykisk helse
- Barne, - ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Barnevern, mindreårige asylsøkere og flyktninger
- Norsk senter for flerkulturell opplæring (Nafo). Likeverdig opplæring
- Helsedirektoratet. Helsetjenester til asylsøkere, flyktninger og familiegjenforente
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar