©Holmestrandbibliotekene (Hof, Sande, Holmestrand) |
Finans Norge avholder fagdagen med dette programmet (fysisk samling for dem som jobber direkte med feltet).
Det lokale folkebiblioteket ser og hører mye til dem som trenger ulike hjelp til å forstå og bruke digitale tjenester. Siden BankID kreves som pålogging svært mange steder, er det ikke bare bank, men NAV, Skatteetaten og ulike tjenester der folk trenger hjelp til å "komme til dørstokken". Hvem skal hjelpe personer som "Bamsegutt"?
Dette er beskrevet i bl.a. utredninger hos NAV og IMDis egne kartlegginger. Som eksempel driver Holmestrandbibliotekene sin Digihjelp og Deichman har en digital veiledning i samarbeid med Seniornett. Dette er eksempler på at mange banker er klar over hvilken ressurs som finnes i bibliotekene med å bidra til å minske digitale gap.
Innhold i fagdagen: Bransjenormen finansiell inkludering 16. november
Ett år etter innføring av bransjenormen - hvordan har det gått?
[Gro H. Storebråten i Sparebank 1 Hallingdal Valdres]
Hva mener kundene om bankenes bransjenorm og hva mener bankene om bransjenormen?[Hilde E. Johansen, Finans Norge]
En bedre fullmaktsløsning kommer - om arbeidet med å utforme en bedre løsning [Vegard Sundsaasen, advokat i SpareBank 1 og leder av Kontraktsutvalget (KU)]
Hvordan tilrettelegger det offentlige for digital inkludering? Hva skjer i kommunene, og er det muligheter for samarbeid med finansnæringen lokalt? [Anna Holm Vågsland, spesialrådgiver i Kommunenes sentralforbund]
Del 2: Finansiell inkludering av nye kundegrupper, flyktninger og asylsøkere
Ny veileder om legitimasjonskontroll for asylsøkere, flyktninger og utenlandske statsborgere [Lana Zaychenko, Finans Norge]
Hvordan skal man balansere kravene til kontraheringsplikt og finansiell inkludering opp mot hvitvaskingsreglene? [Jo Gjedrem, seksjonssjef i Finanstilsynet]
Hvordan balanserer vi ulike hensyn og lovverkene? Hvilke utfordringer møter vi i arbeidet [Anita Ekeberg Gibbons, Leder personmarked i Larvikbanken]
«Slik sørget DNB for tilgang til grunnleggende banktjenester da flyktningestrømmen fra Ukraina kom» - om oppstarten, tilgjengeliggjøring av våre tjenester, dialog med eksterne underveis og dilemmaer på veien. [Hans Olav Rønningen, seksjonsleder Bærekraft og kvalitet, Personmarked i DNB]
Pakkeforløp for bedre onboarding av asylsøkere og flyktninger [Berit Refve Vik, fagleder i SpareBank 1 SR-Bank]
Kilder
IMDi (28.08.23). Nyankomne flyktningers digitale hverdag. https://www.imdi.no/om-imdi/rapporter/2022/nyankomne-flyktningers-digitale-hverdag/NRK (2023. 15. november). Ingen elsker Bamsegutt. https://tv.nrk.no/serie/ingen-elsker-bamsegutt/sesong/1. Episode 3.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar