tirsdag 9. november 2021

Flerspråklighet som ressurs (2021)

I februar 2020 kom saken "Morsmål og flerspråklighet". Det viste seg å være rett før "koronatiden" startet i Norge. Vi har sett hvordan språk, kompetanse, forståelse, felles forståelse og mulig ulik forståelse og tolking av budskap kan slå ut. Og "alt vi har med oss" gjør at vi i krisetider blir forsterket. Det forskes rimelig intenst på hvordan koronatiden slår ut på både ulikhet og annet. Språk og tolking kan også 

Riktige språk som et pluss, andre en hemsko?

©"Flerspråklighet" / NTNU
At du kan flere språk ble tatt inn som et pluss i ny læreplan fra 2020. Læreplanen er iverksatt (selv om alt ble påvirket av koronatiden). I november og desember 2020 kom det forskning både fra MultiLing og UiT om flerspråklighet.

Forskere Olaussen&Kjelaas (2021) har fulgt 4 norsklærere om hvordan de tolker og bruker flerspråklighet i arbeidet. Et hovedfunn fra deres artikkelen: Lærerne har en relativt smal definisjon av flerspråklighet. De oppfatter først og fremst elever med en annen nasjonal og språklig bakgrunn og lav akademisk progresjon som flerspråklige. Videre finner de at lærerne er orientert mot elevenes norsklæring, og oppfatter morsmål/førstespråk som et redskapsspråk for å lære norsk. Det er dessuten primært kulturelt og ikke språklig mangfold som trekkes fram som en ressurs i opplæringen.

Kilder

Belseth, K. (2021). "Han har ikke språk han - et fanoniansk perspektiv på flerspråklige barns posisjon i barnehagen. I: Norsk pedagogisk tidsskrift 01/2021
https://www.idunn.no/npt/2021/01/han_har_ikke_spraak_han_et_fanoniansk_perspektiv_paa_fle

Olaussen&Kjelaas (2021). "De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei": norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen. 
https://septentrio.uit.no/index.php/malbryting/article/view/5589

Keilman, T. (31.11.2020). Forskningssenter knuser myter om flerspråklighet. https://www.forskningsradet.no/sok-om-finansiering/hvem-kan-soke-om-finansiering/forskningsorganisasjoner/Prosjekter-forskningsorganisasjoner/forskningssenter-knuser-myter-om-flerspraklighet/

Utdanningsdirektoratet (2021). Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. Første utgave. Hentet 03.03.2021 https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagspesifikk-stotte/kartleggingsverktoy-i-grunnleggende-norsk/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar