Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (Nafo) har etablert en kursserie for ansatte i skoler, asylmottak og omsorgssentre. Et toårig prosjekt ligger til grunn for dette kurset og i sluttrapporten for prosjektet fastslås det at:
“Alle barn og unge i grunnskolealder som man skal anta vil komme til å oppholde seg i Norge i mer enn 3 måneder, har rett til et fullverdig grunnskoletilbud. Når oppholdet har vart i 3 måneder, inntrer plikten til grunnskoleopplæring. Dette innebærer at alle barn som bor i asylmottak, uavhengig av foreldrenes oppholdsstatus, skal få skoletilbud på sin nærskole.“
Hva slags skoletilbud asylsøkerbarn i skolepliktig alder får i Norge - ulik praksis
Barnekonvensjonen ble inkorporert i norsk rett gjennom menneskerettsloven i 2003 og skal ivareta barns behov for spesiell beskyttelse. I følge konvensjonen har alle barn, inklusive barn som søker flyktningstatus eller som anses som flyktninger, rett til utdanning som gir dem mulighet for utvikling.
I følge NOU 7:2010: Mangfold og mestring ledet av Østberg-utvalget, er kvaliteten på utdanningstilbudet svært ulik i kommunene. En kartelgging fra 2009 utført av NTNU samfunnsforskning avdekker at mottakselever ikke får dekket nødvendige behov for tospråklig fagopplæring og morsmålsundervisning. Det settes ikke inn nok ressurser og det er også mangel på formell kompetanse blant ansatte.
NOVA gjennomførte i 2011, på oppdrag av Utdanningsdirektoratet, en rapport: Kartlegging av opplæringstilbudet til enslige mindreårige asylsøkere og barn av asylsøkere. Denne rapporten gir et solid datagrunnlag for å si noe om tilbudet til disse barna i 72 kommuner og forteller at gode rutiner på mottakene og samarbeid mellom mottak og skole er det som er mest effektivt.
Statlig tilskuddsordning til grunnskoleopplæring for asylsøkere
Barne- Likestillings- og inkluderingsdepartementet har utgitt en håndbok for kommunene: Arbeid med enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger. Under kapittelet 3. om opplæring, finnes informasjon om en tilskuddsordning som skal bidra til bedre grunnskoleopplæring for asylbarna.
Skolens betydning for enslige mindreårige
Forfatterene av artikkelen: Enslige mindreårige flyktninger i kommunene - faglig perspektiv på bosettingsarbeidet mener at erfaringer viser at med utgangspunkt i skole og fritidsaktiviteter, kan man få til utvikling av et godt sosialt nettverk av jevnaldre og voksne.
I samme retning finner vi flere internasjonale og nasjonale studier som bekrefter at skole er en viktig arena der barna kan utvikle seg ikke bare ved ta i bruk sitt fulle læringspotensial, men også gjennom å utvikle sin psykososiale tilpasning i det nye samfunnet de har kommet i. Lutine de Wal Pastoor skriver om dette i Skolen – et sted å lære og et sted å være.
”Skolen er en viktig arena for å kunne bedre de enslige mindreåriges framtidsutsikter gjennom læring, språktilhørighet, etablering av sosiale nettverk og gjenopprettelse av hverdagsrytmen”
Om læringsutbytte og morsmålsopplæring
Når det gjelder læringsutbytte, finnes det mange studier som påpeker at ferdigheter på morsmålet påvirker andrespråkferdigheter, noe som har betydning for pedagogisk praksis.
Referanser:
- I NOU 7:2010 Mangfold og mestring. Lastet ned fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2010/NOU-2010-7.html?id=606151
- Valenta, Marko (2009): Asylsøkerbarns rett til skole: kartlegging av skoletilbudet til asylsøkerbarn. NTNU Samfunnsforskning. Lastet ned fra: http://samforsk.no/Sider/Publikasjoner/Asyls%C3%B8kerbarns-rett-til-skole-Kartlegging-av-skoletilbudet-til-asyls%C3%B8kerbarn.aspx
- Sletten, Mira Aaboen & Engebrigtsen, Ada I. (2011): Kartlegging av opplæringstilbudet til enslige mindreårige asylsøkere og barn av asylsøkere. NOVA-rapport: Lastet ned fra: http://www.nova.no/asset/4915/1/4915_1.pdf
- Myhrer, Hilde R. & Stenerud, Elin (2011): Enslige mindreårige flyktninger i kommunene - faglige perspektiv på bosettingsarbeidet. I: Tidsskriftet for Norges barnevern. Tilgang via Idunn.no: http://www.idunn.no/ts/tnb/2011/02/art03?languageId=2 eller bestill artikkelen fra biblioteket
- Pastoor, Lutine de Wal (2012): Skolen - et sted å lære og et sted å være. I:Barn på flukt: psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger
- Melby-Lervåg, Monica og Lervåg, Arne (2011): Hvilken betydning har morsmålsferdigheter for utviklingen av leseforståelse og dets underliggende komponenter på andrespråket? – En oppsummering av empirisk forskning. I: Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 5
- Ongstad, Sigmund (2012): Trender i internasjonal morsmålsdidaktisk forskning. I: Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 3
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar