tirsdag 19. juni 2012

Vennskap, utdanning og framtidsplaner (2012)


forskjeller og likheter blant ungdom med og uten innvandrerbakgrunn i Oslo
av: Lars Roar Frøyland & Cay Gjerustad

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Rapport med ungdom i fokus! Av ungdom med og uten innvandrerbakgrunn har man funnet store likheter når det gjelder fremtidsplaner og utdanningsmønster. Ulikhetene kommer frem på områder som samhold i familien og trivsel på skolen. Denne NOVA rapporten er en bred gjennomgang fra LUNO-undersøkelsen (Ung i Oslo Longitudinel) med datainnsamling i perioden 2006-2010.




Trivselsfaktoren

Det er unikt i rapporten at den også har sett på trivsel som en viktig faktor som påvirker ungdommene i deres valg av blant annet utdanning. Gode norskkunnskaper er sentralt, men også grad av eierskap til egne valg er viktig for at ungdommene skal ha det bra og trives. Trivselsfaktoren er viktig for å forhindre frafall i skolen.

Høytlesning og tilgang til litteratur på morsmål

Tilgang til litteratur i tidlig barndom, og at barna blir lest høyt for viser seg å være utslagsgivende i forhold til norskkunnskaper og senere skoleprestasjoner. Her har skolebiblioteket og det lokale folkebiblioteket en viktig rolle med god tilgang av litteratur på både morsmål og norsk.

Mer informasjon!

Ungdom med innvandrerbakrunn er opptatt av å bruke tilgjengelige ressurser for å orientere seg om for eksempel yrkesvalg. Det er derfor viktig at informasjon og rådgivere er tilgjengelig. Biblioteket kan også her være en ressurs som en arena for å få tilgang til informasjon rettet mot ungdom, om samfunnet og om udanningsmuligheter. På folkebiblioteket finner du også som regel gratis internett-tilgang, grupperom og tilgjengelig personale.

Les mer på NOVA.no og på IMDi.no
Lån den i biblioteket!