torsdag 30. mai 2024

Digital inkludering - flest mulig med lengst mulig (2024)

Norges fotballforbund har visjonen "Flest mulig - lengst mulig - best mulig".
©KS 2024

Dette kan gjerne også brukes i forhold til digital inkludering - digitalt medborgerskap.
For at vi skal være flest mulig må vi (= samfunnet og vi som både aktører og medborgere) bidra til at de aller fleste innbyggere i Norge kan klare å navigere i samfunnet.
Lengst mulig vil gjelde både i tid & alder. Og lengst mulig "inn i" de nødvendige datasystemer, app'er og annet som omgir oss hver dag.
Best mulig - at offentlige tjenester er best mulig for befolkningen som en start. At ikke NAV fremmedgjør eller i verste fall umuliggjør en vanlig bruk av tjenestene hvis digitale barrierer blir uoverkommelige. Best mulig: trygghet og selvhjulpenhet hos oss som individer.

Helseforetak med sms med påminnelse om time


Finn 5 feil/rom for misforståelser? - viktig informasjon er utelatt.
Her skal pasienten møte 1 time tidligere enn dette for å ta røntgen. Ingen "hint" i sms'en om at du MÅ inn på helsenorge.no.
Har du fått brev i posten må dette leses nøye siden timer og "steg" ikke står kronologisk opplistet. Altså en time kl 10 står gjerne i 1-2 avsnitt før beskjeden om at du må møte kl 09 et annet sted. 

Du får fysisk brev i posten hvis du ikke har bruker på Helsenorge eller har digital postkasse.

Integrering, digitale sårbare - manglende norskkunnskaper - andre kognitive eller fysiske hindre

Deler av denne tematikken ble belyst fra flere ståsteder og ulike aktører under "Erfaringssamling 27.-28. mai 2024"om digital inkludering. Hvordan oppnår vi at flertallet i Norge kan delta i det digitaliserte samfunnet?
Arrangert av Fylkesbiblioteket  Akershus, Buskerud og Østfold, Hk-dir og KS. Representanter og bidrag fra Digitaliseringsdirektoratet, Politiet, Skatteetaten, NAV, UDI, IMDi, Vestland og Agder fylkeskommune og kommunene Bergen, Lesja, Bærum, Drammen, Hamar, Hole, Lillestrøm, Tjeldsund, Vestby,  Austevoll, Halden, Kristiansand, Nesodden, Nordre Follo, Ål, Kongsberg, Trondheim, Øygarden, Harstad og Stavanger.

Folkebibliotekene som trygg havn for å skape trygge, digitale borgere

Fremhevet i ulike rapporter (IMDi, 2022) og (Bekkengen, 2024) og mye empiri hver dag i bibliotekene. Grenseflater mellom ulike sektorer og ulike digitale barrierer er gjennomgående. Jus, etikk, ansvar og "mer og mer KI" gjør bibliotekene til en trygg havn for både enkeltbrukere og institusjonene selv.
"To be continued" - helhetlige, sammenhengende tjenester for og i det digitale Norge.

Kilder

Audunson, R., & Aabø, S. (2013). Biblioteket som motor i å skape lokalsamfunn med sammenhengskraft i en flerkulturell storbykontekst. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab Og Kulturformidling, 2(1), 39–50. https://doi.org/10.7146/ntik.v2i1.26058

Bakken, F. (2024, 20. mars). Gratis bibliotek – ingen selvfølge. Klassekampen. https://klassekampen.no/artikkel/2024-03-20/gratis-bibliotek-ingen-selvfolge 

Bekkengen, F. V. (2024). Kulturbruk blant personer med innvandrerbakgrunn 2023. Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/kultur/artikler/kulturbruk-blant-personer-med-innvandrerbakgrunn-2023

Rasmussen, C. H. (2024). Bibliotek og demokrati. Bok og bibliotek, nr 2, 80–84.


Folkebibliotekloven. Lov om folkebibliotek av 01. januar nr.108. https://lovdata.no/lov/1985-12-20-108 

IMDi (2022). Nyankomne flyktningers digitale hverdag. Oppdatert 17. mars 2022. https://www.imdi.no/arkiv/arkiverte-publikasjoner/nyankomne-flyktningers-digitale-hverdag/  

Norsk bibliotekforening. (2024). Yrkesetiske retningslinjer. https://norskbibliotekforening.no/yrkesetiske-retningslinjer/

KS. (2024, 21. mars). Opptak av nettseminar om samarbeid i veiledningstilbudet. Digihjelpen: Eksempler fra kommunene. https://www.ks.no/fagomrader/digitalisering/kompetanse-og-verktoy/digihjelpen/eksempler-fra-kommunene/opptak-av-nettseminar-om-samarbeid--i-veiledningstilbudet/ 

KS. (2024). Bibliotek: Universell utforming for aktive og sosiale liv. https://www.ks.no/contentassets/b3b7ed461beb434f8615c0c92a5a1f1e/UUhefteBibliotekNy.pdf

Regjeringen (u.å.). Prioriterte livshendelser. https://www.digdir.no/handlingsplanen/prioriterte-livshendelser/2594




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar