©KS 2024 |
Dette kan gjerne også brukes i forhold til digital inkludering - digitalt medborgerskap.
For at vi skal være flest mulig må vi (= samfunnet og vi som både aktører og medborgere) bidra til at de aller fleste innbyggere i Norge kan klare å navigere i samfunnet.
Lengst mulig vil gjelde både i tid & alder. Og lengst mulig "inn i" de nødvendige datasystemer, app'er og annet som omgir oss hver dag.
Best mulig - at offentlige tjenester er best mulig for befolkningen som en start. At ikke NAV fremmedgjør eller i verste fall umuliggjør en vanlig bruk av tjenestene hvis digitale barrierer blir uoverkommelige. Best mulig: trygghet og selvhjulpenhet hos oss som individer.
Helseforetak med sms med påminnelse om time
Integrering, digitale sårbare - manglende norskkunnskaper - andre kognitive eller fysiske hindre
Deler av denne tematikken ble belyst fra flere ståsteder og ulike aktører under "Erfaringssamling 27.-28. mai 2024"om digital inkludering. Hvordan oppnår vi at flertallet i Norge kan delta i det digitaliserte samfunnet?
Arrangert av Fylkesbiblioteket Akershus, Buskerud og Østfold, Hk-dir og KS. Representanter og bidrag fra Digitaliseringsdirektoratet, Politiet, Skatteetaten, NAV, UDI, IMDi, Vestland og Agder fylkeskommune og kommunene Bergen, Lesja, Bærum, Drammen, Hamar, Hole, Lillestrøm, Tjeldsund, Vestby, Austevoll, Halden, Kristiansand, Nesodden, Nordre Follo, Ål, Kongsberg, Trondheim, Øygarden, Harstad og Stavanger.
Arrangert av Fylkesbiblioteket Akershus, Buskerud og Østfold, Hk-dir og KS. Representanter og bidrag fra Digitaliseringsdirektoratet, Politiet, Skatteetaten, NAV, UDI, IMDi, Vestland og Agder fylkeskommune og kommunene Bergen, Lesja, Bærum, Drammen, Hamar, Hole, Lillestrøm, Tjeldsund, Vestby, Austevoll, Halden, Kristiansand, Nesodden, Nordre Follo, Ål, Kongsberg, Trondheim, Øygarden, Harstad og Stavanger.
Folkebibliotekene som trygg havn for å skape trygge, digitale borgere
Fremhevet i ulike rapporter (IMDi, 2022) og (Bekkengen, 2024) og mye empiri hver dag i bibliotekene. Grenseflater mellom ulike sektorer og ulike digitale barrierer er gjennomgående. Jus, etikk, ansvar og "mer og mer KI" gjør bibliotekene til en trygg havn for både enkeltbrukere og institusjonene selv."To be continued" - helhetlige, sammenhengende tjenester for og i det digitale Norge.
Kilder
Audunson, R., & Aabø, S. (2013). Biblioteket som motor i å skape lokalsamfunn med sammenhengskraft i en flerkulturell storbykontekst. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab Og Kulturformidling, 2(1), 39–50. https://doi.org/10.7146/ntik.v2i1.26058
Bakken, F. (2024, 20. mars). Gratis bibliotek – ingen selvfølge. Klassekampen. https://klassekampen.no/artikkel/2024-03-20/gratis-bibliotek-ingen-selvfolge
Bekkengen, F. V. (2024). Kulturbruk blant personer med innvandrerbakgrunn 2023. Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/kultur/artikler/kulturbruk-blant-personer-med-innvandrerbakgrunn-2023
Rasmussen, C. H. (2024). Bibliotek og demokrati. Bok og bibliotek, nr 2, 80–84.
European Union (2022, 22. mars). https://digital-skills-jobs.europa.eu/en/latest/news/latest-update-digcomp-22-now-published
Folkebibliotekloven. Lov om folkebibliotek av 01. januar nr.108. https://lovdata.no/lov/1985-12-20-108
IMDi (2022). Nyankomne flyktningers digitale hverdag. Oppdatert 17. mars 2022. https://www.imdi.no/arkiv/arkiverte-publikasjoner/nyankomne-flyktningers-digitale-hverdag/
Norsk bibliotekforening. (2024). Yrkesetiske retningslinjer. https://norskbibliotekforening.no/yrkesetiske-retningslinjer/
KS. (2024, 21. mars). Opptak av nettseminar om samarbeid i veiledningstilbudet. Digihjelpen: Eksempler fra kommunene. https://www.ks.no/fagomrader/digitalisering/kompetanse-og-verktoy/digihjelpen/eksempler-fra-kommunene/opptak-av-nettseminar-om-samarbeid--i-veiledningstilbudet/
KS. (2024). Bibliotek: Universell utforming for aktive og sosiale liv. https://www.ks.no/contentassets/b3b7ed461beb434f8615c0c92a5a1f1e/UUhefteBibliotekNy.pdf
Regjeringen (u.å.). Prioriterte livshendelser. https://www.digdir.no/handlingsplanen/prioriterte-livshendelser/2594
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar