mandag 5. juni 2023

Er du en leser? (2023)

Er du? Er barna dine det? Hvor ofte hører du noen snakke om den siste boka de har lest?
Eller dominerer snakk om ulike serier og reiser praten?
Vi som er "digitale innvandrere" er vokst opp med papirbøker og papiraviser.
Og NRK først bare som radio og fra 1960-tallet også TV (svart/hvitt til overgangen 1970/80-tallet).
Lesing var en grunnleggende ferdighet vi har tatt for gitt. 

Helt til nå. Eller? Er det grunn til bekymring når færre og færre leser fordi de vil?
Altså "lystlesere" som skaper grobunn for å lese det de må (skole, studier, førerkort, lese skilt, forstå en oppskrift, forstå en bruksanvisning osv osv). Mye bra på Youtube om å snekre og lære seg et instrument - men er det nok? TikTok, Booktok, Snap' og Insta' og Twitter startet det hele - si det viktigste med inntil 140 tegn. Eller hvor startet det? Den berømte 

Nå tar AI, ChatGPT, OpenAI med flere større plass. Slik at både ekte og "fake news" spinner jorda rundt enda raskere. Motvekten er å lese nok selv i pålitelige kilder for å selv ha god nok plattform for egne meninger.

UiS. Å lese bøker på fritida er viktigere... (2022)

Gjør ditt som voksen!

Heng med på Sommerles - eller lag din egen sommerles med barna og ungdommene dine. Sett deg som mål at du skal lese 1 eller 2 bøker i løpet av sommerferien.
I et integreringsperspektiv må vi se på ulike kilder vi kan bruke - bibliotekenes fysiske og digitale tilbud. 
Bruk verdensbiblioteket.no som støtte (lydbok eller e-bok) og ha en fysisk bok ved siden av.

Kilder

Asphaug, Helene (03. juni 2023). Mangel på hjerneføde : replikk. https://www.nrk.no/ytring/mangel-pa-hjernefode-1.16429069

Foreningen !les (02. juni 2023). EURead: Foreningen !les på toppmøte om lesing. https://foreningenles.no/euread-foreningen-les-pa-toppmote-om-lesing

Opetushallitus Utbildningsstyrelsen (03. september 2021). Läskunnighet skapar jämlikhet och välbefinnande. https://www.oph.fi/sv/blogg/laskunnighet-skapar-jamlikhet-och-valbefinnande 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar