Av: Idunn Seland
I: Tidsskrift for samfunnsforskning 30(2013)2
Artikkel om skole, integrasjon, minoriteter, religion og morsmål
Hvilke særlige tiltak har blitt satt i verk for å integrere en flerspråklig og flerreligiøs elevmasse i den norske grunnskolen? Artikkelen tar for seg utviklingen av religionsopplæringen, språkundervisningen og privatskolelovgivningen gjennom fire tiår, og undersøker hvordan tiltakene er begrunnet.Artikkelen beskriver den norske skolen i et overordnet «politics of integration»-perspektiv, forsterket av redistributive løsninger i undervisningen og kontrastert av et prinsipp for anerkjennelse av kulturelt likeverd. Analysen viser at det eksisterte en viss grad av kulturell valgfrihet for innvandrede minoriteter i den norske skolen frem til 1990-tallet, men at slik valgfrihet siden har blitt strammet inn. Minoriteter har hele tiden stått fritt til å dyrke kulturelle, religiøse og språklige særtrekk utenfor skolen
(Sammendraget er hentet fra Idunn.no)
Hele artikkelen er tilgjengelig i Idunn.no, ta kontakt med biblioteket for en kopi av artikkelen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar