torsdag 23. mai 2013

Fellesskap for utjevning (2013)

: norsk skolepolitikk for en flerreligiøs og flerspråklig elevmasse etter 1970


Av: Idunn Seland

I: Tidsskrift for samfunnsforskning 30(2013)2

Artikkel om skole, integrasjon, minoriteter, religion og morsmål

Hvilke særlige tiltak har blitt satt i verk for å integrere en flerspråklig og flerreligiøs elevmasse i den norske grunnskolen? Artikkelen tar for seg utviklingen av religionsopplæringen, språkundervisningen og privatskolelovgivningen gjennom fire tiår, og undersøker hvordan tiltakene er begrunnet.


Artikkelen beskriver den norske skolen i et overordnet «politics of integration»-perspektiv, forsterket av redistributive løsninger i undervisningen og kontrastert av et prinsipp for anerkjennelse av kulturelt likeverd. Analysen viser at det eksisterte en viss grad av kulturell valgfrihet for innvandrede minoriteter i den norske skolen frem til 1990-tallet, men at slik valgfrihet siden har blitt strammet inn. Minoriteter har hele tiden stått fritt til å dyrke kulturelle, religiøse og språklige særtrekk utenfor skolen

(Sammendraget er hentet fra Idunn.no)


Hele artikkelen er tilgjengelig i Idunn.no, ta kontakt med biblioteket for en kopi av artikkelen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar