Av: Kristinn Hegna
I: Tidsskrift for ungdomsforskning 13(2013)1
Sammenlignet med unge med norskfødte foreldre opplever ungdom med innvandringsbakgrunn en sterkere nedgang i konsentrasjon og skoleengasjement, akademisk selvbilde, skoletrivsel, antall nære venner og faglig-sosial støtte fra en lærer i overgangen til videregående, særlig i studiespesialiserende studieretning.
Nedgangen i skoletrivsel og akademisk selvbilde skyldes at enkelte påbegynner utdanningen med noe svakere resultater fra grunnskolen, men vel så mye at de opplever en nedgang i vennenettverk og faglig-sosial støtte fra læreren på sin nye videregående skole.
Er det forskjell mellom ungdom med og uten innvandrerbakgrunn?
Studien analyserer endringer i
skoleengasjement, trivsel på skolen, faglig selvforståelse og sosiale relasjoner
til venner, familie og lærer i forbindelse med overgangen til videregående
skole, og undersøker om det er forskjell mellom ungdom med og uten
innvandringsbakgrunn. Analysene er basert på en longitudinell surveyundersøkelse
av 1660 Oslo-ungdommer født 1992, som ble intervjuet ved avslutningen av 10.
trinn og midt i 2.trinn på vgs.
Les hele artikkelen her!
Kristinn Hegna (forsker ved NOVA) |
Om forfatteren
Kristinn Hegna er Dr.polit. i sosiologi og forsker ved Seksjon for ungdoms-forskning ved NOVA. Hun har forsket på ulike sider av ungdoms liv siden 1996, og publisert tekster om ungdom, utdanningsvalg, rusmiddelbruk, psykisk helse og betydningen av kjønn, innvandrings- og klassebakgrunn og seksuell orientering. (Kilde: NOVA)Om tidsskriftet
Tidsskrift for ungdomsforskning er fra dette nummeret av tilgjengelig som gratis open access ressurs. Mer informasjon finner du på nettsidene: www.ungdomsforskning.no. Tidsskriftet kommer ut 2 ganger i året og gis ut av Nova (Norsk institutt for velferd og aldring)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar