torsdag 23. mai 2013

Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring (2013)

: tapte nettverk og svekket skoletrivsel?


Av: Kristinn Hegna

I: Tidsskrift for ungdomsforskning 13(2013)1



Sammenlignet med unge med norskfødte foreldre opplever ungdom med innvandringsbakgrunn en sterkere nedgang i konsentrasjon og skoleengasjement, akademisk selvbilde, skoletrivsel, antall nære venner og faglig-sosial støtte fra en lærer i overgangen til videregående, særlig i studiespesialiserende studieretning. 

Nedgangen i skoletrivsel og akademisk selvbilde skyldes at enkelte påbegynner utdanningen med noe svakere resultater fra grunnskolen, men vel så mye at de opplever en nedgang i vennenettverk og faglig-sosial støtte fra læreren på sin nye videregående skole.


Er det forskjell mellom ungdom med og uten innvandrerbakgrunn?

Studien analyserer endringer i skoleengasjement, trivsel på skolen, faglig selvforståelse og sosiale relasjoner til venner, familie og lærer i forbindelse med overgangen til videregående skole, og undersøker om det er forskjell mellom ungdom med og uten innvandringsbakgrunn. Analysene er basert på en longitudinell surveyundersøkelse av 1660 Oslo-ungdommer født 1992, som ble intervjuet ved avslutningen av 10. trinn og midt i 2.trinn på vgs.

Les hele artikkelen her!

Kristinn Hegna
(forsker ved NOVA)

Om forfatteren

Kristinn Hegna er Dr.polit. i sosiologi og forsker ved Seksjon for ungdoms-forskning ved NOVA. Hun har forsket på ulike sider av ungdoms liv siden 1996, og publisert tekster om ungdom, utdanningsvalg, rusmiddelbruk, psykisk helse og betydningen av kjønn, innvandrings- og klassebakgrunn og seksuell orientering. (Kilde: NOVA)


Om tidsskriftet

Tidsskrift for ungdomsforskning er fra dette nummeret av tilgjengelig som gratis open access ressurs. Mer informasjon finner du på nettsidene: www.ungdomsforskning.no. Tidsskriftet kommer ut 2 ganger i året og gis ut av Nova (Norsk institutt for velferd og aldring)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar