fredag 31. august 2018

Radikalisering - fenomen og forebygging (Minotenk 2018)

I boken beskriver Norges fremste eksperter og praktikere hvordan radikalisering foregår, og de deler erfaringer fra arbeid i felt. Hensikten er å gi en oppdatert innføring i både islamistisk ekstremisme og høyreekstremisme, og tilbyr praktiske verktøy for hvordan vi best kan forebygge utenforskap og ekstremisme.

Hvorfor ble Tom Olsen nynazist? Hvorfor kjempet og døde norske ungdommer for terrororganisasjonen IS? Er det mulig å beskytte samfunnet fra voldelig ekstremisme, og kan vi i det hele tatt forstå ekstremistenes psykologi?


IMDi har siden opprettelsen i 2006 jobbet med forebyggingsfeltet. Hovedvekten er på negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Utenforskap, ekstremisme og radikalisering er en del av dette.


Rollemodeller og disiplin


Linda Noor skrev kronikk i Dagsavisen 30. august: "Skrikende behov for mannlige rollemodeller"*.

  • Her henviser hun bl.a. til Hamid Zafar som med disiplin og faste rammer tok grep om kaoset som rådte i "Sjumilaskolan" i Gøteborg (ungdomsskole). Med sin versjon av 0-toleranse og oppfølging av elevene har han fått skolen og elevene på fote igjen.
    Les mer om dette i artikkel i Expressen.se om rektoren som redder skolen
*lenke via Retriever, ta kontakt hvis du ikke har tilgang (bibliotek(a)imdi.no).

Bokens innholdsfortegnelse

Del 1: Fortellinger om ekstremisme
  1. En gang var jeg nynazist, av Tom Olsen –SLT-koordinator i Time kommune
  2. Illuminati drepte Michael Jackson, av Tor Bach –generalsekretær for Wild X
  3. Internett og høyreekstremismen, av Øyvind Strømmen –journalist og forfatter
  4. Hjemmedyrkede jihadister, av Linda Noor –daglig leder i Minotenk
  5. Intervju med Marie Benedicte Bjørnland, av Ellen Reiss –seniorrådgiver/redaktør i Minotenk
DEL 2: FENOMENKUNNSKAP
  1. Radikalisering, ekstremisme og terror, av Ellen Reiss – seniorrådgiver/redaktør i Minotenk
  2. Ytre høyre: ideologier, grupper, vold og rekruttering, av Lars Erik Berntzen –forsker ved Senter for ekstremismeforskning (C-REX)
  3. Islamistisk ekstremisme –en innføring, av Brynjar Lia –professor II ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
  4. Konspirasjonsteorier og radikaliseringsprosesser, av Saira H. Basit –forsker ved Senter for asiatiske sikkerhetsstudier
  5. Ekstreme veivalg –en «løsning» for sårbare unge, av Belinda Ekornås –psykologspesialist ved RVTS Øst
  6. Samspillet mellom sårbarhet, indre motivasjon og manipulasjon under radikaliseringsprosessen, av Cathrine Moestue –psykolog
DEL 3: FOREBYGGING OG VEIER UT
  1. Hvordan jobbe forebyggende mot ekstremisme i en norsk kommune? av Erik Lindbæk Kruse –SLT-koordinator i Fredrikstad
  2. Samarbeid mellom en sosialarbeider og politibetjent i Søndre Nordstrand –SaLTo-modellen, av Hege Hansen –SaLTo-koordinator i Bydel Søndre Nordstrand og Hans Magnus Gjerlaug –politibetjent ved forebyggende avsnitt på Enhet Øst
  3. Dialog som verktøy i det forebyggende arbeidet, av Julie Ræstad Owe –nestleder i Minotenk
  4. Hvordan forebygge radikalisering i skolen, av Mishell Akhtar Shakar –sosialpedagogisk rådgiver i Oslo-skolen
  5. Mentorprosjektet: et forebyggende tiltak mot radikalisering og rekruttering til voldelig ekstremisme i kriminalomsorgen, av Gazi Mikail – prosjektleder for Mentorprosjektet, Kriminalomsorgsdirektoratet
  6. Om Dialoggruppa i Oslo politidistrikt, av Christine Isøy –politioverbetjent i Oslo politidistrikt, Dialoggruppa
  7. Reintegrering og familiestøtte til hjemvendte syriafarere, av Navjot Kaur Sandhu –rådgiver i Forsvaret

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar