I boken beskriver Norges fremste eksperter og praktikere hvordan radikalisering foregår, og de deler erfaringer fra arbeid i felt. Hensikten er å gi en oppdatert innføring i både islamistisk ekstremisme og høyreekstremisme, og tilbyr praktiske verktøy for hvordan vi best kan forebygge utenforskap og ekstremisme.
IMDi har siden opprettelsen i 2006 jobbet med forebyggingsfeltet. Hovedvekten er på negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Utenforskap, ekstremisme og radikalisering er en del av dette.
Rollemodeller og disiplin
Linda Noor skrev kronikk i Dagsavisen 30. august: "Skrikende behov for mannlige rollemodeller"*.
- Her henviser hun bl.a. til Hamid Zafar som med disiplin og faste rammer tok grep om kaoset som rådte i "Sjumilaskolan" i Gøteborg (ungdomsskole). Med sin versjon av 0-toleranse og oppfølging av elevene har han fått skolen og elevene på fote igjen.
Les mer om dette i artikkel i Expressen.se om rektoren som redder skolen
*lenke via Retriever, ta kontakt hvis du ikke har tilgang (bibliotek(a)imdi.no).
Bokens innholdsfortegnelse
Del 1: Fortellinger om ekstremisme- En gang var jeg nynazist, av Tom Olsen –SLT-koordinator i Time kommune
- Illuminati drepte Michael Jackson, av Tor Bach –generalsekretær for Wild X
- Internett og høyreekstremismen, av Øyvind Strømmen –journalist og forfatter
- Hjemmedyrkede jihadister, av Linda Noor –daglig leder i Minotenk
- Intervju med Marie Benedicte Bjørnland, av Ellen Reiss –seniorrådgiver/redaktør i Minotenk
- Radikalisering, ekstremisme og terror, av Ellen Reiss – seniorrådgiver/redaktør i Minotenk
- Ytre høyre: ideologier, grupper, vold og rekruttering, av Lars Erik Berntzen –forsker ved Senter for ekstremismeforskning (C-REX)
- Islamistisk ekstremisme –en innføring, av Brynjar Lia –professor II ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
- Konspirasjonsteorier og radikaliseringsprosesser, av Saira H. Basit –forsker ved Senter for asiatiske sikkerhetsstudier
- Ekstreme veivalg –en «løsning» for sårbare unge, av Belinda Ekornås –psykologspesialist ved RVTS Øst
- Samspillet mellom sårbarhet, indre motivasjon og manipulasjon under radikaliseringsprosessen, av Cathrine Moestue –psykolog
- Hvordan jobbe forebyggende mot ekstremisme i en norsk kommune? av Erik Lindbæk Kruse –SLT-koordinator i Fredrikstad
- Samarbeid mellom en sosialarbeider og politibetjent i Søndre Nordstrand –SaLTo-modellen, av Hege Hansen –SaLTo-koordinator i Bydel Søndre Nordstrand og Hans Magnus Gjerlaug –politibetjent ved forebyggende avsnitt på Enhet Øst
- Dialog som verktøy i det forebyggende arbeidet, av Julie Ræstad Owe –nestleder i Minotenk
- Hvordan forebygge radikalisering i skolen, av Mishell Akhtar Shakar –sosialpedagogisk rådgiver i Oslo-skolen
- Mentorprosjektet: et forebyggende tiltak mot radikalisering og rekruttering til voldelig ekstremisme i kriminalomsorgen, av Gazi Mikail – prosjektleder for Mentorprosjektet, Kriminalomsorgsdirektoratet
- Om Dialoggruppa i Oslo politidistrikt, av Christine Isøy –politioverbetjent i Oslo politidistrikt, Dialoggruppa
- Reintegrering og familiestøtte til hjemvendte syriafarere, av Navjot Kaur Sandhu –rådgiver i Forsvaret
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar