Mari O. Mamre |
Funn fra rapporten
- Topp ti-kommunene innen privatøkonomi ligger Rogaland, Akershus og Hordaland. Alle har opplevd kraftig vekst i befolkningen mellom 1990 og 2012 (median vekst 35%) med en innvandrereandel godt over snittet.
- Oslo-kommune er blant de kommunene som kommer dårligst ut når det gjelder privatøkonomi, men her er det store forskjeller mellom ulike bydeler.
- Bydel Vestre Aker ligger på toppen, Gamle Oslo på bunnen.
- Hedmark-kommunene er en av de kommunene som kommer dårlig ut.
- Topp ti-kommuner innen arbeidsdeltakelse er hovedsakelig små kommuner, andelen innvandrere ligger rundt snittet, men veksten har vært stor siden 1990. Her ser man at innvandringen har kompensert for en ytterligere reduksjon i befolkningen, og det er "arbeid til alle" i form av høy sysselsetting og lav registrert arbeidsledighet for alle grupper av befolkningen.
- Rogaland gjør det bra, mens Finnmark og Nordland gjør det dårlig.
- Blant de dårligste vekstkommunene er det flere Østfold-kommuner.
- De store kommunene som gjør det bra innen skole og utdanning er sterke vekstkommuner (median befolkningsvekst 31% siden 1990). Topp seks-kommunene ligger i Akershus og Oslo. Andelen innvandrere er spesielt høy i disse stedene, med et snitt uten Oslo på 10.4 % av befolkningen.
- For alle kommuner er suksess på innbyggernivå økende med innvandrerandel i kommunen.
- Møre, Romsdal og Rogaland har et positivt forhold mellom suksess og innvandrerandel, mens Østfold og Vestfold har et negativt forhold.
- De 10 kommunene som gjør det aller best totalt sett, har en høyere andel innvandrere enn de 10 dårligste kommunene (30 % høyere).
Oppsummering av noen hypoteser
Innvandring kan:
- Motvirke aldring og øke sysselsetting i en kommune gjennom endringer i befolkningens fordeling på alder og kjønn.
- Redusere sysselsetting gjennom at innvandrere jobber mindre, hvilket igjen kan bidra til økte offentlige ytelser og lavere inntekt per husholdning.
- Bidra til økt fruktbarhet og dermed flere unge som senere arbeider og bedrer generasjonsregnskapet i en kommune.
- Gjennom vilje til å arbeide for lavere lønn, spesielt for ufaglærte, gi bedre fortjeneste i en næring. Dette kan føre til bedre inntjening og flere arbeidsplasser og lavere lønn for noen grupper.
- Gi økt eller redusert trygghet.
- Føre til økt effektivitet om arbeidsinnvandrere ikke konkurrerer om de samme jobbene og, motsatt økt ledighet dersom arbeidstilbudet er større en etterspørselen.
- Bidra til lavere utdanningsnivå i en kommune, dersom noen grupper har svakere kvalifikasjoner.
- Ha så uensartede effekter at få generaliseringer er mulige.
Om forfatteren
Mari O. Mamre er prosjektmedarbeider i Civita og seminarleder på UiO, og har tatt et fem-årig profesjonsstudie i samfunnsøkonomisk analyse.Se nærmere på rapporten her, eller kontakt biblioteket for å låne et fysisk eksemplar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar