onsdag 29. januar 2014

Effekt av tiltak for å bedre kommunikasjonen mellom minoritetsspråklige barnefamilier og offentlig tjenesteapparat (2013)

Sabine Wollscheid
av: S. Wollscheid, H.M. Munthe-Kaas, K.T. Hammerstrøm, E. Noonan.

Rapport fra Kunnskapssenteret (nr 15 - 2013)

Andelen innvandrere med minoritetsspråklig bakgrunn øker blant brukerne av offentlige tjenester, særlig i hovedstaden. Det betyr at flere mennesker med annet morsmål enn norsk har behov for å kommunisere med ansatte i det offentlige tjenesteapparatet.


Likeverdige tjenester - i praksis

Offentlige virksomheter er lovpålagt å gi likeverdig tjenester til alle brukere, uavhengig av f.eks språkkunnskaper. Statistikk viser at barnefamilier med innvandringsbakgrunn oftere mottar hjelpetiltak av barnevernet enn andre grupper. For at tiltakene skal fungere etter hensikten for disse familiene, forutsettes en velfungerende kommunikasjon mellom de involverte partere. 

Barne-, ungdom- og familiedirektoratet (Bufdir) har bedt Nasjonalt kunnskapssenter om å utarbeide en systematisk oversikt over studier av effekt av tiltak for å bedre kommunikasjonen mellom barnefamilier eller enslige barn/unge med minoritetsspråklig bakgrunn og det offentlige tjenesteapparatet. Eksempler på tiltak kan være bruk av profesjonell tolk, kulturoversetter og tospråklig saksbehandler.

Ufullstendig kunnskapsgrunnlag

Med utgangspunkt i 9896 referanser inkluderte forskerne de fire randomiserte eller kvasi-randomiserte studier (tilfeldige eller semi-tilfeldige studier), alle er utført i USA, rettet mot barnefamilier eller foreldre med minoritetspråklig bakgrunn. Tre studier ble utført i helsetjenesten, hvorav en studie dreide seg om samarbeid mellom skole og foreldre. Ingen studie rettet mot enslige eller barn ble funnet.

Det er behov for flere studier som undersøker effekten av tiltak for å bedre kommunikasjonen mellom barnefamilier eller enslige unge med minoritetsspråklig bakgrunn og tjenesteapparatet, særlig innenfor andre områder enn helsetjenestene, for eksempel barne- og familievern, rettsvesen, kriminalomsorgen og arbeids- og velferdskontor.



Les rapporten på Kunnskapssenteret.no, eller ta kontakt med biblioteket for å låne et fysisk eksemplar.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar