fredag 23. mai 2025

Unge og utdanning mot 2050 (2025)

Fagseminar om "Hvem skal bestemme hva ungdommen skal bli?" 23. mai 2025.Hvordan kan vi "matche" unges evner og interesser med det framtidige arbeidslivet?

SSBs rapport "Framskriving av tilbud av og etterspørsel etter utdanning mot 2050 – SSB" (Lars Kirkebøen

Aldersdreining i befolkningen vet vi allerede i 2025 at demografien endres. Allerede en knapphet på helsepersonell, som også er et politisk spørsmål. Utvikle og gjøre nytte av teknologisk utvikling slik at vi klarer å tilpasse arbeidskraft til samfunnets behov. Innvandrere, arbeidsinnvandrere, barn og unge med minoritetsbakgrunn ble ikke nevnt særskilt. IMDi har ulike FoU-prosjekter som følger opp barn, unge, utdanning mv spesielt. Samt om parallellsamfunn og det større samfunnsoppdraget om forebygging av kriminalitet og utenforskap.

Hk-dir (Sveinung Skule)

Umulig å tilpasse fullt ut samfunnets behov for utdanning, et viss forskjell mellom utdanningstilbud og behov vil det være. Men at avstanden bør vi jobbe med for å minske.
1. De som står utenfor arbeidslivet - mangler kompetanse for å komme inn. Mangler sykepleiere, fagarbeidere i industrien og ansatte med IKT-kompetanse
NAVs ferske tall: 40 000 i manko i arbeidslivet allerede i 2025. Vanskelig å lage utdanninger til framtidige yrker eller fagretninger som ikke finnes.

OECD-rapporten (panelsamtale: Hk-dir, NHO, USN)

De som svarte på undersøkelsen: 45% av 15-år vet ikke hva de vil bli. Tilsvarende tall var 21% i 2015
Størst økning i de 3 gruppene, "høy og lav sosioøkonomisk tilknytning" samt dem i urbane strøk.
Mange ulike usikkerheter samtidig, både i verden og hva KI vil bety for dem.
God karriereveiledning er viktig for å støtte ungdommene, er den god nok i norsk skole i dag?
Er stort sett bra, men at det er rom for forbedringer i lys av konteksten som er anno 2025. Faget "Utdanningsvalg": lage tettere kontakt underveis mellom arbeids-/næringsliv og ungdommene.

Hva gjør vi med utenforskapet? NEETs og andre. Vi må bidra til å "snakke opp" mange flere yrker. NHO bruker kompetansebarometeret (februar/årlig), gjør også arbeid i yrkesopplæringsnemndene. Ta inn ungdommer på yrkesopplæring og arbeidspraksis er oppfordringen til bedrifter og virksomheter.
Frontfagsmodellen er med å stabilisere tilbud-etterspørsel i arbeidsmarkedet. Men det kan gjøre det vanskeligere "å selge inn" enkelte utdanninger (som lærere og sykepleiere).
Hvordan gi nøytral og kvalitetssikret veiledning til unge / dem i utdanningsløpet?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar