Hva med de vanskelige vedtakene, de farlige fritekstfeltene, de besværlige begrunnelsene og hva med chat? Disse temaene ble tatt opp 14. juni under seminaret om Klarspråk.
Se også tidligere sak om "Rettssikkerhet for minoritetsspråklige i hjelpeapparatet" (2021): https://mombloggen.blogspot.com/search?q=rettssikkerhet
Hvordan bli forstått i chat? Erfaringer fra Karriereveiledning.no ved Marit Overrein og Julie Gjengedal i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. En gjennomsnittlig chat varer i 18 minutter og alt må skrives. Bakgrunnskunnskap er 40 000 chat'er. Slik dette ble presentert av Overrein og Gjengedal, så ligner det mye på innretning i faget "referanseintervjuet" som inngår i grunnutdanningen som bibliotekar. Finne kjerne i hva spørsmålsstilleren egentlig lurer på:-)
Tips og råd om gode begrunnelser ved Henrik Rode Evensen i Sivilombudet. Klarspråk henger tett sammen med det rettslige; et vedtak må både bli riktig og korrekt forstått. Forvaltnings§ 24-25 (minimumskrav), bruke riktig hjemmel (rettsgrunnlag) + god forvaltningsskikk + Språk§ 9.
Forbokstaver for feinschmeckere ved Dagfinn Rødningen i Språkrådet. Når du lister opp noe, er det oftest liten bokstav. Høytider og begivenheter: ramadan, påsken, julen - og endatil kongen skal ha liten bokstav.
Kilder
Finne, Nora H. (2011). Hva spør du egentlig om. Norsk arkivråd. https://www.arkivrad.no/sites/arkivrad/files/user/Dokumenter/Foredrag/Foredrag_2011/8_nora_haneborg_finne_hva_spor_du_egentlig_om.pdf
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar