Av: Veronika Paulsen m.fl.
Utg: NTNU Samfunnsforskning
Rapporten “Æresrelatert ekstrem kontroll” anbefaler mer informasjon til de unge og bedre kommunikasjon mellom skole og foreldre, og mellom skole, barnevern og politi.
Bygger sine konklusjoner på tidligere utredninger, intervjuer med ansatte og med ni unge som har vært utsatt for slik vold.
Bygger sine konklusjoner på tidligere utredninger, intervjuer med ansatte og med ni unge som har vært utsatt for slik vold.
Undersøkelsen er gjennomført av NTNU Samfunnsforskning AS på oppdrag fra IMDi. Målet med prosjektet har vært å gi grunnskoler og videregående skoler mer kunnskap om virkemidler som kan gjøre dem i stand til å ivareta sitt ansvar på dette området på en bedre måte.
Rapporten bygger på dokumentgjennomgang og intervjuer med skolepersonell, minoritetsrådgivere og ansatte i ulike fagmiljø. Det ble også tatt intervjuer med ni unge som har vært utsatt for æresrelatert ekstrem kontroll. Og det ble gjennomført en spørreundersøkelse til et utvalg skoler, barneverntjenester og politistasjoner.
Rapporten bygger på dokumentgjennomgang og intervjuer med skolepersonell, minoritetsrådgivere og ansatte i ulike fagmiljø. Det ble også tatt intervjuer med ni unge som har vært utsatt for æresrelatert ekstrem kontroll. Og det ble gjennomført en spørreundersøkelse til et utvalg skoler, barneverntjenester og politistasjoner.
Æresrelatert ekstrem kontroll er en prosess som kan ta mange ulike retninger, med ulik alvorlighetsgrad og ulike konsekvenser for de involverte. For noen er det en periode med streng kontroll, som senere avtar ved at man får en form for dialog og konfliktløsning. For andre er dette en prosess som ender i tvangsekteskap og utstrakt bruk av vold og trakassering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar